Zielona Szkoła klas IV – „Między Warszawą a Kielcami” (30.05 –3.06.2016)

Dnia 30 maja 2016 wyruszyliśmy na wycieczkę do Kazimierza Dolnego i Janowca. Była to nasza pierwsza wyprawa w ramach Zielonej Szkoły. W Kazimierzu Dolnym zobaczyliśmy przepiękny rynek, gdzie podziwialiśmy stare kamienice. Zobaczyliśmy również organy z XVII wieku w Kościele farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja. Zwiedziliśmy ruiny baszty i zamku. Wspięliśmy się na Górę Trzech Krzyży, skąd podziwialiśmy przepiękne widoki na Kazimierz Dolny.

Jechaliśmy meleksami do wąwozów kazimierskich gdzie spacerowaliśmy podziwiając ich lessową budowę. Płynęliśmy statkiem po Wiśle do Janowca, gdzie odwiedziliśmy zamek. Dowiedzieliśmy się tam jak wyglądało życie magnata w dawnej Polsce.

1 czerwca wybraliśmy się do Augustowa do Izby Dydaktycznej Kozienickiego Parku Krajobrazowego. Uczestniczyliśmy tam w zajęciach warsztatowych. Zobaczyliśmy kilka żółwi błotnych i poznaliśmy gatunki roślin i zwierząt występujących w Puszczy Kozienickiej. Bawiliśmy się w różne gry i zabawy sportowe, odpoczywaliśmy na łonie natury jak również piekliśmy kiełbaski przy ognisku.

2 czerwca pojechaliśmy do Warszawy aby zwiedzić ZOO i Ogród Botaniczny PAN w Powsinie. Mogliśmy podziwiać tam przepiękne rośliny występujące na kontynencie europejskim. Szczególną uwagę zwróciliśmy na pomarańcze, cytryny, grejpfruty i mandarynki, które zobaczyliśmy rosnące na drzewach  w jednej ze szklarni w Powsinie. W ZOO spotkaliśmy mnóstwo ciekawych zwierząt: lwy, słonie, żyrafy, kangury, nosorożce, foki, rekiny, małpy, pingwiny i wiele innych.

Ostatniego dnia, 3 czerwca wyruszyliśmy w Góry Świętokrzyskie. Pierwszym punktem zwiedzania podczas naszej wycieczki był zamek w Chęcinach z przełomu XIII i XIV wieku. Z wysokiej wieży zamkowej podziwialiśmy przepiękne krajobrazy woj. świętokrzyskiego. Spacerowaliśmy po Świętokrzyskim Parku Narodowym, zobaczyliśmy gołoborza czyli rumowiska skalne, rodzaj pokrywy stokowej występujące w obrębie lasu. Zwiedzaliśmy też Św. Krzyż czyli Łysą Górę wraz z klasztorem i widzieliśmy wysoką na 157m wieżę radiowo – telewizyjną.