02. Wiem za co i jak będę oceniany/a

Po tej lekcji:
- będziesz znał zasady i kryteria oceniania
- będziesz wiedział co musisz zrobić na konkretna ocenę

 

Ocenianie z przedmiotu informatyka będą:

  • prace klasowe (sprawdziany) są przeprowadzane w formie pisemnej lub praktycznej przy komputerze
  • kartkówki - sprawdziany z ostatnich zajęć (tzw. pięciominutówki) są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatniej jednostki lekcyjnej
  • ćwiczenia praktyczne (umiejętności) obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji
  • odpowiedzi ustne obejmujące zakres programowy aktualnie realizowanego działu
  • aktywność i praca ucznia na zajęciach są oceniane w zależności od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.
    • plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji
    • minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
  • praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
    • pracę domową wykonuje uczeń na komputerze (i zapisuje w odpowiednim miejscu wskazanym przez nauczyciela, np. Teczce ucznia), w zszycie, w zbiorze zadań lub w formie zleconej przez nauczyciela
    • przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
  • ocena z zeszytu
  • prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo.

 

ówną formą sprawdzania wiedzy i umiejętności jest praca na lekcji z komputerem.

 

Pozostałe wytyczne:

  • Każdy uczeń musi przestrzegać regulamin pracowni i zasady bezpiecznej pracy z komputerem.
  • Prace dodatkowe, aktywność na lekcji punktowane są dodatkowo "+" - pięć "+" ocena bardzo dobra.
  • Każde ćwiczenie i sprawdzian można poprawić tylko 1 raz w terminie do 7 dni od dnia otrzymania oceny, po uprzednim uzgodnieniu tego faktu z nauczycielem.
  • Nieprzygotowanie do zajęć lub brak pracy domowe zgłasza się na początku lekcji
  • Nieprzygotowanie do zajęć lub brak pracy domowej oceniane są dodatkowo "-" - trzy "-" ocena niedostateczne.
  • Chęć wykonania prac dodatkowych należy zgłosić nauczycielowi.
  • Wszelkie prace dodatkowe (wykonane np. w celu poprawy) należy oddać do oceny na 14 dni przed wystawieniem oceny semestralnej.
  • Na miesiąc przed wystawieniem ocen na semestr uczeń może poprosić nauczyciela o prognozę oceny.
  • Ocenę celującą otrzymuje uczeń posiadający wiadomości i umiejętności lub osiągnięcia wykraczające poza poziom wymagań edukacyjnych.
  • Brak przygotowania do lekcji może być usprawiedliwiony pisemnie przez rodziców (karteczka z powodem nieprzygotowania ucznia oraz data i podpis rodzica)
  • Wszystkie oceny z informatyki wpisywane będą do zeszytu przedmiotowego. Rodzice podpisują ocenę.

.................................. (podpis rodzica)

 

 

 

 

Obszar

ocena

 

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

Technika komputerowa w życiu człowieka

  • stosuje się do regulaminu pracowni komputerowej i przestrzega przepisów BHP;

  • zna zasady bezpiecznego użytkowania komputera;

  • szanuje pracę swoją i kolegów;

  • z pomocą nauczyciela podaje przykłady zastosowania komputera.

  • opisuje prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy;

  • szanuje obowiązujące prawa przy korzystaniu z komputera i sieci;

  • podaje kilka przykładów zastosowań komputerów.

 

  • prawidłowo organizuje stanowisko pracy;

  • wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera i jego oprogramowania;

  • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;

  • zna pojęcie piractwa komputerowego i jego konsekwencje;

  • zna pojęcie licencji, prawa autorskiego;

  • zna wpływ komputerów na rozwój techniki;

 

Praca z komputerem

  • z pomocą nauczyciela stosuje w sytuacjach typowych podstawowe sposoby komunikowania się z komputerem;

  • z pomocą nauczyciela przechowuje i pobiera wyniki swojej pracy;

  • zna i stosuje w sytuacjach typowych podstawowe sposoby komunikowania się z komputerem;

  • przechowuje i pobiera wyniki swojej pracy z oprogramowaniem;

  • odczytuje komunikaty oprogramowania;

  • zna części składowe Windows’a

  • wykonuje elementarne ćwiczenia związane z obsługą środowiska WINDOWS;

  • zna zasadę nazywania plików i katalogów,

  • tworzy prostą strukturę drzewiastą;

  • odczytuje i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów; oprogramowania;

  • posługuje się podstawowym słownictwem komputerowym i TI;

  • zna i potrafi wskazać części składowe Windows’a

  • operuje systemem WINDOWS za pomocą menu START, myszy;

  • tworzy i kasuje pliki
    oraz katalogi za pomocą myszy;

  • korzysta z kilku programów lub aplikacji w tym samym czasie;

  • posługuje się słownictwem komputerowym i TI;

  • operuje systemem WINDOWS za pomocą menu START, myszy i klawiatury;

  • tworzy, kasuje pliki
    i katalogi za pomocą myszy i kombinacji klawiszy;

  • tworzy skróty do programów,

  • stosuje komputer jako narzędzie wspomagające uczenie się;

Praktyczne zastosowania komputera

  • wykonuje proste obliczenia na kalkulatorze;

  • tworzy proste rysunki przy użyciu edytora grafiki;

  • tworzy proste teksty przy użyciu edytora tekstu;

  • orientuje się w rozmieszczeniu klawiszy na klawiaturze;

  • usuwa błędy stosując klawisz DEL lub BACKPACE;

  • z pomocą nauczyciela zapisuje wyniki swojej pracy;

  • samodzielnie tworzy rysunki przy użyciu edytora grafiki;

  • samodzielnie tworzy proste teksty przy użyciu edytora tekstu;

  • wykonuje proste operacje na tekście;

  • tworzy prostą prezentację multimedialną;

  • zapisuje wyniki swojej pracy;

  • tworzy rysunki na zadany temat przy użyciu edytora grafiki;

  • powiela i przekształca elementy graficzne za pomocą dostępnych poleceń;

  • samodzielnie redaguje tekst na zadany temat zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd;

  • opracowuje dokument zawierający tekst i grafikę;

  • tworzy prezentację multimedialną;

 

  • biegle korzysta z narzędzi i opcji edytora tekstu i grafiki wykorzystując je do swojej pracy;

  • biegle korzysta z narzędzi i opcji programu służącego do tworzenia prezentacji multimedialnych;;

  • pracuje w zespole i porozumiewa się z innymi podczas realizacji wspólnego projektu

 

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  1. Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.

  2. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania oraz wykraczające poza ten program.

  3. Proponuje rozwiązania nietypowe.

  4. Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach.



Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  1. Nie opanował minimalnych wiadomości, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy.

  2. Nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

3. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem i nie wykonuje poleceń nauczyciela 

 

Ocenianie uczniów z trudnościami w nauce:

 

  • dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się,

  • zindywidualizowanie programu w zakresie treści programowych,

  • wydłużenie czasu na prace pisemne (w trakcie sprawdzianów, klasówek),

  • ocenianie prac pisemnych przede wszystkim pod względem poprawności treści i kompozycji, prace nie są obniżane z powodu błędów ortograficznych,

  • ocena ma pełnić przede wszystkim funkcję motywującą, a ocenianie ma służyć dziecku i pozwalać korygować jego dotychczasowe postępowanie, oraz uruchamiać samoocenę ucznia.

 

Joomla Templates by Joomla-Monster.com