00. Przedmiotowy System Oceniania

Przedmiotowy system oceniania 

Edukacja dla bezpieczeństwa

Umiejętności:

  • zrozumienie istoty bezpieczeństwa państwa
  • umiejętność podjęcia prawidłowych działań w sytuacjach zagrożeń
  • umiejętność udzielania pierwszej pomocy

 Ocenianie z przedmiotu będą:

Ocenianiu podlegają

Kiedy

Częstotliwość

prezentacje

 

minimalnie

1 raz w roku

sprawdziany, testy całogodzinne

 

maksymalnie

4 razy w roku

sprawdziany z ostatnich zajęć (tzw. pięciominutówki)

 

maksymalnie

4 razy w roku

odpowiedzi ustne

 

maksymalnie

4 razy w roku

prace domowe

 

maksymalnie

4 razy w roku

aktywność na zajęciach/przygotowanie do zajęć

 

maksymalnie

4 razy w roku

szczególne osiągnięcia (konkursy)

 

1 raz w roku

zeszyt przedmiotowy

 

maksymalnie

4 razy w roku

prace dodatkowe

 

dla chętnych

1 raz w roku

 

Kryteria oceniania:

1. prace pisemne:

  • od 30% możliwych do uzyskania punktów – dopuszczający
  • od 51% możliwych do uzyskania punktów – dostateczny
  • od 75% możliwych do uzyskania punktów – dobry
  • od 90% możliwych do uzyskania punktów – bardzo dobry
  • od 90%  możliwych do uzyskania punktów i zadanie dodatkowe wykraczające poza program – celujący

2.  odpowiedzi ustne

  • zgodna z tematem
  • posługiwanie się poznanymi pojęciami
  • prawidłowość i komplementarność odpowiedzi

3. praca domowa

  • samodzielność
  • terminowość
  • poprawność

4.  prowadzenie zeszytu

  • staranność
  • kompletność
  • estetyka

5.   aktywność na zajęciach

  • zgodność z tematem
  • stosowaniem poznanych pojęć i wyrażeń
  • poprawność odpowiedzi

6.  szczególne osiągnięcia

  • udział w konkursach
  • osiągnięta pozycja

7.   prace dodatkowe

  • samodzielność
  • terminowość
  • poprawność

Wiedza i umiejętności na poszczególne oceny szkolne przy ocenianiu bieżącym:

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

Wymagania w zakresie bezpieczeństwa państwa

  • definiuje bezpieczeństwo
  • wymienia rodzaje bezpieczeństwa
  • opisuje geopolityczne położenie Polski
  • wymienia rodzaje i dziedziny bezpieczeństwa państwa
  • omawia wybrane aspekty geopolitycznego położenia
    dla bezpieczeństwa narodowego

  • opisuje rolę organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski

  • definiuje pojęcia ochrony i obrony narodowej
  • wymienia podmioty odpowiadające za  bezpieczeństwo kraju i jego obywateli
  • wymienia wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa we współczesnym świecie

  • wskazuje najpopularniejsze źródła wiedzy pozapodręcznikowej
  • omawia historyczną ewolucję modelu
    bezpieczeństwa Polski 
  • wymienia przykłady polskiej aktywności na rzecz
    zachowania bezpieczeństwa (w ONZ, OBWE,
    NATO)

Wymagania w zakresie postępowania w sytuacji zagrożenia

  • wymienia przykłady nadzwyczajnych zagrożeń
  • dokonuje podziału zagrożeń ze względu na źródło ich pochodzenia
  • wymienia numery alarmowe w Polsce i przypisuje
    je odpowiednim służbom

  • wyjaśnia termin „ewakuacja” i omawia jej
    znaczenie

  • wymienia główne przyczyny pożarów
  • wymienia główne przyczyny powodzi
  • wymienia pogodowe zagrożenia dla
    bezpieczeństwa człowieka

  • wymienia główne przyczyny wypadków
    komunikacyjnych

  • omawia genezę i formy współczesnych aktów
    terroru

  • omawia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom
  • wymienia podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń i tworzące system ratownictwa w Polsce
  • poszczególnym podmiotom ratowniczym
    przypisuje odpowiednie zadania

  • rozróżnia rodzaje i stopnie ewakuacji
  • opisuje zasady postępowania po dostrzeżeniu
    pożaru

  • wymienia zadania państwa w zakresie ochrony
    przeciwpowodziowej

  • wyjaśnia, jak należy się zachowywać w czasie
    powodzi

  • opisuje praktyczne sposoby przeciwdziałania
    zagrożeniom podczas intensywnych opadów
    śniegu oraz ekstremalnie niskich temperatur

  • opisuje zagrożenia towarzyszące tym wypadkom

  • wymienia czynności, które należy wykonać, aby ocenić sytuację na miejscu zdarzenia, i stosuje tę wiedzę w praktyce

  • rozumie konieczność powiadamiania służb
    porządkowych (policji, straży miejskiej)
    o podejrzanie zachowujących się osobach lub
    podejrzanych przedmiotach zauważonych
    w miejscach publicznych

  • charakteryzuje działanie i zadania systemu wykrywania skażeń i alarmowania
  • wymienia środki  alarmowe podstawowe i zastępcze
  • rozróżnia sygnały alarmowe
  • rozpoznaje znaki ewakuacyjne i informacyjne

  • zna szkolną instrukcję ewakuacji

  • omawia przeznaczenie podręcznego sprzętu
    gaśniczego i jego rozmieszczenie np. w szkole

  • opisuje sposób obsługi gaśnic i hydrantu
    wewnętrznego

  • opisuje zasady postępowania po opadnięciu wód
    powodziowych

  • uzasadnia bezwzględny nakaz stosowania się
    do poleceń służb ratowniczych i sanitarnych
    w czasie powodzi

  • omawia sposoby ochrony przed niszczącymi
    skutkami upałów, wichury i gwałtownych burz

  • omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa
    poszkodowanym, ratownikowi, osobom
    postronnym i w miejscu zdarzenia

  • opisuje zasady zachowania się na wypadek:
    − strzelaniny
    − znalezienia się w sytuacji zakładniczej
    − ataku bombowego
    − ataku gazowego
    − otrzymania podejrzanej przesyłki

  • wymienia rodzaje komunikatów ostrzegawczych
  • omawia sposób ogłaszania i odwołania alarmów
  • opisuje sposób zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu lub wydaniu komunikatu ostrzegawczego
  • wymienia sposoby przeciwdziałania panice
  • omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt
    z terenów zagrożonych

  • opisuje sposób zaopatrywania w wodę i żywność
    podczas ewakuacji

  • uzasadnia znaczenie przeciwdziałania panice
    i podporządkowania się poleceniom służb
    ratowniczych

  • rozpoznaje znaki ochrony przeciwpożarowej

  • wyjaśnia, jak gasić zarzewie ognia i odzież
    płonącą na człowieku

  • planuje niezbędne zapasy, które powinien
    zgromadzić dla swojej rodziny, aby przetrwać
    kilka dni w sytuacji kryzysowej

  • omawia podstawowe zasady postępowania
    ratownika w miejscu zdarzenia (wypadek
    komunikacyjny)

  • opisuje zasady kodowania informacji na tablicach
    ADR

  • opisuje zasady zachowania się po uwolnieniu
    substancji toksycznych

 

Wymagania w zakresie udzielania pierwszej pomocy

  •  wyjaśnia termin „pierwsza pomoc”
  • wymienia czynności, które na miejscu zdarzenia
    należy podjąć w trosce o bezpieczeństwo: świadka, ratownika, poszkodowanych, miejsca zdarzenia i pozostałych osób

  • poprawnie konstruuje komunikat wzywający
    pomoc fachową

  • podaje numery alarmowe

  • wyjaśnia pojęcia: rana, krwotok, opatrunek
    uciskowy, opatrunek osłaniający

  • wyjaśnia pojęcia: złamanie, zwichnięcie, skręcenie
  • wyjaśnia pojęcia: oparzenie, udar słoneczny, udar
    cieplny, odmrożenie, wychłodzenie

  • określa prawny i moralny obowiązek niesienia pomocy poszkodowanym
  • wskazuje sposób zabezpieczenia się ratownika
    w kontakcie z poszkodowanym

  • wyjaśnia pojęcie „nagłe zatrzymanie krążenia”
  • ocenia bezpieczeństwo miejsca wypadku
  • sprawdza, czy poszkodowany oddycha
  • definiuje pojęcie „resuscytacja krążeniowooddechowa”
  • omawia przeznaczenie i podstawowe typy
    apteczek pierwszej pomocy

  • wykonuje w obrębie kończyny opatrunki
    uciskowe i osłaniające

  • stosuje rękawiczki ochronne podczas
    opatrywania ran

  • zakłada temblak
  • demonstruje sposób schładzania oparzonej
    kończyny

  • omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa
    ratownika w  wypadkach zadławienia, zawału serca, udaru

  • wyjaśnia rolę układów: krążenia, nerwowego, oddechowego w utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych
  • wyjaśnia pojęcie „stan nagłego zagrożenia zdrowotnego”
  • opisuje wybrane sposoby transportu osób przytomnych i nieprzytomnych
  • ocenia stan świadomości poszkodowanego

  • wymienia objawy utraty przytomności

  • układa poszkodowanego nieprzytomnego,
    ale oddychającego, w pozycji bezpiecznej

  • zapewnia poszkodowanemu ochronę termiczną

  • umiejętnie stosuje folię NRC

  • wymienia główne przyczyny omdlenia

  • charakteryzuje objawy zwiastujące omdlenie

  • stosuje środki ochrony osobistej podczas
    wykonywania RKO

  • wylicza przedmioty wchodzące w skład apteczki
    pierwszej pomocy:
    − samochodowej
    − turystycznej
    − domowej

  • wymienia rodzaje krwotoków i charakteryzuje je
  • zna i stosuje zasady doraźnego unieruchomienia
    kości i stawów

  • omawia pryncypialne zasady postępowania w przypadku podejrzenia urazów kręgosłupa
  • omawia zasady postępowania ratowniczego
    w przypadkach:
    − oparzeń termicznych
    − oparzeń środkami chemicznymi
    − wychłodzenia organizmu i odmrożeń

  • opisuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia
  • wyjaśnia znaczenie czasu podczas udzielania pierwszej pomocy
  • udrażnia drogi oddechowe (rękoczynem czoło–
    żuchwa)

  • wyjaśnia mechanizm niedrożności dróg
    oddechowych u osoby nieprzytomnej

  • udziela pierwszej pomocy w przypadku omdlenia
  • wymienia warunki i czynniki zapewniające
    realizację RKO na wysokim poziomie
    skuteczności

  • omawia algorytm ratowniczy RKO u dorosłych
    i dzieci

  • wykonuje pełen cykl RKO na manekinie
    dorosłego i niemowlęcia (samodzielnie i w parze)

  • opisuje działanie i obsługę automatycznego
    defibrylatora zewnętrznego

  • opisuje zasady doboru i przechowywania
    składników apteczki pierwszej pomocy

  • proponuje improwizowane środki opatrunkowe,
    zależnie od rodzaju zranienia

  • wykonuje opatrunek zależnie od miejsca
    zranienia (inne niż kończyna)

  • opisuje najczęstsze okoliczności urazów
    kręgosłupa

  • podaje przykłady zapobiegania urazom w domu,
    w pracy, podczas rekreacji i w sporcie

  • omawia objawy oraz sposób udzielania pierwszej
    pomocy w przypadkach:
    − zadławienia

  • omawia schemat postępowania
    w przypadku zadławienia

  • wykonuje na manekinie rękoczyny
    ratunkowe w przypadku zadławienia

  • wymienia przykłady działań zapobiegających
    zadławieniu u małych dzieci
    − zawału serca
    − udaru mózgu
    − napadu padaczkowego
    − ciała obcego w oku
    − zatrucia
    − tonięcia
    − porażenia prądem
    − ukąszenia
    − użądlenia

  • podaje przykład aplikacji na telefon pomocnej w udzielaniu pierwszej pomocy
  • opisuje wybrane sposoby transportu osób
    przytomnych i nieprzytomnych

  • opisuje ogniwa łańcucha przeżycia

  • wyjaśnia, kiedy można zastosować odwrócony
    schemat CAB

  • opisuje znaczenie RKO w akcji ratowniczej
  • przedstawia zalety zastosowania AED w akcji
    ratowniczej

  • demonstruje sposób tamowania krwotoku z nosa
  • proponuje skuteczne sposoby zapobiegania
    oparzeniom, ze szczególnym uwzględnieniem
    środowiska domowego i małych dzieci

  • rozwija swoje zainteresowania w zakresie
    przedmiotu

  • proponuje własne – alternatywne – rozwiązania w zakresie pierwszej pomocy

Wymagania w zakresie profilaktyki zdrowotnej

  • definiuje zdrowie
  • wymienia główne choroby cywilizacyjne
  • wyjaśnia znaczenie terminów „komunikacja
    werbalna” i „komunikacja niewerbalna”

  •  wymienia wyznaczniki stanu ludzkiego organizmu i opisuje sposoby ich kontrolowania
  • wymienia główne przyczyny chorób
    cywilizacyjnych

  • wymienia zachowania prozdrowotne
  • wymienia zachowania szkodliwe dla zdrowia (ryzykowne) i wskazuje te, które szczególnie często występują wśród nastolatków
  • analizuje i ocenia własne zachowania i możliwości
    związane ze zdrowiem

  • wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie

  • proponuje zestaw działań łagodzących skutki
    stresu

  • wymienia czynniki mające wpływ na zdrowie i różnicuje je na takie, które są niezależne od człowieka, i takie, na które ma on całkowity wpływ
  • opisuje przewidywane skutki zachowań
    korzystnych i niekorzystnych dla zdrowia,
    zarówno te krótko-, jak i długofalowe

  • określa rzetelne źródła informacji o zdrowiu oraz
    świadczeniach i usługach medycznych

  • omawia objawy depresji, anoreksji i uzależnień
    behawioralnych

  • wymienia zasady aktywnego słuchania

  • wymienia najczęstsze zakłócenia w komunikacji
    interpersonalnej oraz bariery komunikacyjne

  • wymienia zasady asertywności

  • buduje komunikaty asertywne

  • odmawia stanowczo i z zachowaniem wysokiej
    kultury

  • wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym a społecznym
  • proponuje indywidualny plan żywieniowy,
    treningowy, program aktywnego wypoczynku
    oraz inne, istotne działania, sprzyjające jego
    prawidłowemu funkcjonowaniu w środowisku
    przyrodniczym i społecznym

  • proponuje sposoby zapobiegania chorobom
    cywilizacyjnym
  • wymienia i świadomie wykorzystuje elementy
    komunikacji niewerbalnej

  • proponuje rozwiązania spornych kwestii zgodnie
    z zasadami negocjacji

 

 

Pozostałe wytyczne:

  1. Prace dodatkowe, aktywność na lekcji punktowane są dodatkowo „+” - pięć „+” ocena bardzo dobra
  2. Nieprzygotowanie do zajęć lub brak pracy domowej zgłasza się na początku lekcji
  3. Nieprzygotowanie do zajęć lub brak pracy domowej oceniane są dodatkowo „-” - trzy „-” ocena niedostateczna
  4. Każdą pracę pisemną i odpowiedź ustną, z której uczeń otrzymał ocenę niższą niż 5, można poprawić w ciągu tygodnia od dnia jej otrzymania. Ocena poprawkowa jest oceną dodatkową wpisywaną do dziennika i od tej pory zastępuje poprzednią ocenę.
  5. Sprawdzian oddawany jest w ciągu 7 dni
  6. Uczeń nieobecny dłużej niż 3 dni nie jest pytany i nie pisze sprawdzianów z ostatnich zajęć.
  7. Na miesiąc przed wystawieniem ocen na semestr uczeń może poprosić nauczyciela o prognozę oceny.
  8. Wszelkie prace dodatkowe (wykonane w celu np. poprawy) należy oddać do oceny na 14 dni przed wystawieniem oceny semestralnej.

Ocenianie uczniów z trudnościami w nauce:

  • dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się,
  • zindywidualizowanie programu w zakresie treści programowych,
  • wydłużenie czasu na prace pisemne (w trakcie sprawdzianów, klasówek),
  • ocenianie prac pisemnych przede wszystkim pod względem poprawności treści i kompozycji, prace nie są obniżane z powodu błędów ortograficznych,
  • ocena ma pełnić przede wszystkim funkcję motywującą, a ocenianie ma służyć dziecku i pozwalać korygować jego dotychczasowe postępowanie, oraz uruchamiać samoocenę ucznia.

 

Joomla Templates by Joomla-Monster.com